۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت کوکوی عدس ساده بدون سیب زمینی با طعم بی نظیر

نکات و دستور پخت کوکوی عدس ساده بدون سیب زمینی با طعم بی نظیر

کوکوی عدس یکی از انواع غذاهای بسیار مغذی و مفید در آشپزی سنتی ایرانی به شمار می رود. این غذای خوشمزه، از ترکیب مواد اولیه متنوعی همچون عدس، پیاز، سبزیجات و ادویه جات تهیه می گردد. جهت آشنایی با دستور پخت کامل و مرحله به مرحله کوکوی عدس ساده، لطفاً به مقاله تخصصی موجود در وبلاگ کدبانو مراجعه نمایید. این راهنمای جامع، نحوه تهیه این غذای سالم و لذیذ ایرانی را به طور کامل و تفصیلی شرح داده است.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
عدس۱٫۵ پیمانه
آرد۳ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
ادویه کاری و روغنبه مقدار کافی

کوکوی عدس ساده بدون سیب زمینی با طعم بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کوکوی عدس ساده، ابتدا عدس را چند ساعت قبل در آب خیس می کنیم تا نفخ آن از بین برود. سپس عدس را آبکشی کرده و در یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله 2

در این مرحله، 2 لیوان آب و کمی نمک به قابلمه اضافه می کنیم و آن را روی حرارت قرار می دهیم تا عدس به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بپزد و کاملاً نرم شود. پس از آن، عدس را در آبکش می ریزیم تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله 3

حال، سیر و پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی شان، داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. سپس تخم مرغ ها را به همراه رب گوجه فرنگی و مقداری نمک، فلفل سیاه، ادویه کاری و ادویه های دلخواه خود به آن اضافه می کنیم.

مرحله 4

در این مرحله، عدس را با گوشتکوب می کوبیم تا کاملاً له شود و به مواد درون کاسه اضافه می کنیم. سپس مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملاً با هم ترکیب شوند و مایه کوکو منسجم و یکدست شود.

مرحله 5

در صورتی که مایه کوکو بعد از مخلوط کردن مواد شل و آبکی بود، آرد سوخاری را کم کم اضافه می کنیم و به خورد مایه کوکو می دهیم تا منسجم شود. برای سرعت بیشتر می توانیم تمام مواد را درون میکسر بریزیم و میکس کنیم.

مرحله 6

پس از اینکه مایه کوکو آماده شد، یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. سپس صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود و با دست خیس به اندازه یک نارنگی از مایه کوکو بر می داریم.

مرحله 7

مایه کوکو را به صورت گرد در دستانمان شکل می دهیم و آن را تخت می کنیم و درون روغن داغ می اندازیم تا به خوبی سرخ شود. به دلیل استفاده از رب گوجه فرنگی در تهیه این کوکو، باید حرارت زیر تابه خیلی ملایم باشد.

مرحله 8

اگر حرارت زیاد باشد، روی کوکوها خیلی سریع سرخ می شود و درون آنها خام باقی می ماند. پس از اینکه یک سمت کوکوها به خوبی سرخ شد، آنها را به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز به خوبی سرخ شود.

مرحله 9

پس از اینکه کوکوها به طور کامل سرخ شدند، آنها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل گرفته شود. در پایان کوکوها را درون ظرف مناسب می چینیم و به همراه مخلفات دلخواه و نان سرو می کنیم.