۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت خورش به آلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت خورش به آلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

خورش به آلو یکی از انواع خورشهای سنتی و بسیار لذیذ ایرانی محسوب میشود که با استفاده از مواد متنوعی تهیه میگردد. این خورش مملو از طعمهای غنی و متنوع است که از ترکیب مواد اولیه و ادویههای گوناگون حاصل میشود. برای آشنایی کامل با مراحل مفصل و گام به گام طرز تهیه این خورش خوشمزه، کاربران گرامی میتوانند به مقالات موجود در وبلاگ کدبانو مراجعه نمایند. این مطالب آموزشی به طور دقیق و جزئی تمامی مراحل پخت این غذای سنتی ایرانی را شرح داده و به علاقهمندان کمک خواهد کرد تا بتوانند این خورش لذیذ را به بهترین شکل ممکن در منزل آماده کنند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
لپه۱ پیمانه
آلو خورشتی۱۲ عدد
به بزرگ۱ عدد
پیاز۲ عدد
لیمو عمانی۲ عدد
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار کافی
آب لیمو ترش تازهبه مقدار کافی

خورش به آلو به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه خورش به آلو مجلسی، ابتدا لپه را می شوییم تا گرد و غبارش پاک شود. سپس لپه را در یک کاسه مناسب قرار داده و آب اضافه می کنیم تا به مدت 2 ساعت خیس بخورد.

مرحله 2

پس از آن، گوشت گوسفندی را به صورت مکعبی خرد می کنیم. همچنین پیاز را پوست کنده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع در آن می ریزیم. سپس پیاز را اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله 3

در ادامه، زردچوبه، فلفل سیاه و گوشت خورشتی را به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس لپه را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. مواد را تفت داده و لیمو عمانی بدون هسته را نیز اضافه می کنیم. در نهایت به اندازه کافی آب به خورش اضافه می کنیم.

مرحله 4

پس از آن، درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم خورش به مدت 2 تا 3 ساعت بپزد تا گوشت نرم شود. در این مرحله، به را آبکشی کرده و پوست آن را جدا می کنیم و به صورت مکعبی خرد می کنیم.

مرحله 5

سپس یک تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم. رب گوجه فرنگی را درون تابه ریخته و تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس به خرد شده را به رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم.

مرحله 6

در ادامه، مخلوط به و رب گوجه فرنگی را به همراه آلو خورشتی به خورش اضافه کرده و هم می زنیم تا رب گوجه فرنگی درون خورش پخش شود. در نهایت، نمک، آب لیمو ترش تازه، زعفران دم کرده و پودر دارچین را به خورش اضافه کرده و هم می زنیم.

مرحله 7

پس از 10 دقیقه جوشیدن خورش، آن را از روی حرارت برداشته و درون ظرف مورد نظر می ریزیم. خورش به آلو را همراه با پلو زعفرانی و سبزی خوردن سرو می کنیم.