۳ ماه پیش

نکات و دستور پخت بامیه ترکی به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت بامیه ترکی به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

بامیه ترکی یکی از انواع شیرینی های سنتی و رایج در کشور ترکیه است که به طور سنتی در ماه مبارک رمضان تهیه و مصرف می گردد. این شیرینی به دلیل سادگی در تهیه و طعم لذیذ و خاص خود از محبوبیت زیادی میان مردم ترکیه برخوردار است. در ادامه، با پیروی از آموزش جامع و گام به گام طرز تهیه بامیه ترکی در وبلاگ کدبانو می توانید این شیرینی خوشمزه را در منزل خود تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۱۲۵ گرم
آب۲۵۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد درشت
روغن مایع۲۵ گرم
شربت بار۱۰ گرم
شکر۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
گلوکز۲ قاشق غذاخوری
زعفران کردم کرده۱ قاشق سوپخوری
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق مرباخوری

بامیه ترکی به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه بامیه ترکی به روش بازاری، ابتدا شربت بار را آماده می کنیم. برای این منظور، آب را همراه با شکر و آب لیمو ترش تازه درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و سپس بدون هم زدن، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله 2

در این مرحله، اجازه می دهیم تا شکر درون آب حل شود. سپس گلاب را همراه با زعفران به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه، اجازه می دهیم تا شربت بار به مدت 10 دقیقه روی حرارت بجوشد.

مرحله 3

پس از گذشت این زمان، گلوکز را به شربت بار اضافه می کنیم و پس از 2 دقیقه، حرارت را خاموش می کنیم. سپس اجازه می دهیم تا شربت بار کاملا خنک شود. در ادامه، آب را همراه با روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله 4

در این مرحله، قابلمه حاوی آب و روغن را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا جوش بیاید. سپس آرد را درون الک می ریزیم و 3 مرتبه الک می کنیم. زمانی که آب و روغن جوش آمد، آرد را یکباره اضافه می کنیم.

مرحله 5

حالا آرد را با قاشق چوبی کاملا مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف درون قابلمه جمع شود. در ادامه، حرارت را ملایم می کنیم و خمیر را به مدت 15 دقیقه تفت می دهیم، با توجه به اینکه خمیر را به صورت مداوم هم می زنیم.

مرحله 6

پس از گذشت این زمان، حرارت را خاموش می کنیم و خمیر را درون یک ظرف مناسب منتقل می کنیم. سپس اجازه می دهیم تا کمی از حرارت خمیر کاسته شده و ولرم شود. در ادامه، 1 قاشق غذاخوری از شربت بار را به خمیر اضافه می کنیم.

مرحله 7

حالا تخم مرغ ها را دانه دانه به خمیر اضافه می کنیم و کاملا هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند و خمیری نرم و کاملا چسبناک حاصل شود. در ادامه، خمیر بامیه را درون قیف ماسوره ای با سر ماسوره مخصوص بامیه می ریزیم.

مرحله 8

در این مرحله، فر را روی حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا فر کاملا گرم شود. سپس سینی فر را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم و خمیر را به شکل و اندازه دلخواه درون سینی فر پایپ می کنیم.

مرحله 9

حالا سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا بامیه ها به مدت 15 دقیقه درون فر بمانند تا رویه ببندد و کمی رنگ بگیرند. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج می کنیم و یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله 10

در این مرحله، به اندازه ای که بامیه ها درون آن شناور بمانند، روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا روغن کمی گرم شود. توجه داشته باشید که روغن داغ نشود و در حد گرم شدن کفایت می کند.

مرحله 11

در این مرحله، بامیه ها را از سینی جدا می کنیم و درون قابلمه اضافه می کنیم. سپس اجازه می دهیم تا بامیه ها درون روغن بمانند تا کاملا سرخ شوند. زمانی که بامیه ها کاملا سرخ شدند، آن ها را از قابلمه خارج می کنیم.

مرحله 12

حالا بامیه ها را بلافاصله درون شربت بار می افزاییم و به مدت 10 دقیقه درون شربت بار زیر و رو می کنیم تا شربت به خورد بامیه ها برود. پس از گذشت این زمان، بامیه ها را درون صافی قرار می دهیم.

مرحله 13

در نهایت، اجازه می دهیم تا شهد اضافی بامیه ها خارج شود. سپس آن ها را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم و به دلخواه با پودر نارگیل یا پودر گل محمدی تزئین می کنیم. در آخر، بامیه ها را به همراه چای سرو می کنیم. نوش جان